Reklamation
Alpina följer konsumentköplagen och erbjuder två (2) års reklamationsrätt på alla produkter, om inget annat anges för enskild vara. Reklamationsrätten gäller vid tillverkningsfel eller andra brister som kan härledas till produktionsprocessen. Vid fel eller brist ersätter vi produkten med en likvärdig vara eller åtgärdar felet – utan kostnad för dig som kund.
Följande viktiga punkter gäller vid reklamation:
- Enligt konsumentköplagen ska reklamation riktas till säljaren eller butiken där produkten köptes.
- Du måste kunna uppvisa ett giltigt köpbevis (kvitto eller kontoutdrag) med köpesumma och datum för att utnyttja reklamationsrätten.
- Om reklamationen ska riktas till Alpina och Ultimate Nordic måste du fylla i och skicka in vårt reklamationsformulär. Länk till formuläret finns längre ned på sidan.
Vad täcks inte av reklamationsrätten?
Reklamationsrätten omfattar inte följande punkter:
- Normalt slitage på skorna
- Skor som har modifierats eller reparerats av en tredje part
- Felaktig eller extrem användning av skorna
- Bristande skötsel eller underhåll
- Skor som varit i kontakt med kemikalier, organiska ämnen, saltvatten eller avloppsvatten
- Extrema förhållanden, kontakt med värme eller skador orsakade av djur
- Punktering av membran som orsakats av kvistar, grus eller andra främmande föremål
Så här gör du en reklamation:
Alla reklamationer ska registreras via vår reklamationsportal, där du enkelt blir guidad genom formuläret. Obligatoriska fält är markerade med en (*) och måste fyllas i innan du kan skicka in ärendet. Du kan endast registrera en reklamation åt gången – har du flera, behöver du skicka in ett formulär för varje enskilt ärende.
Klicka här för att komma till vår reklamationsportal: Reklamasjonsportal